Diabetes Mellitis (suikerziekte)

Regelmatig wordt de vraag gesteld “wat heeft diabetes nu met voeten te maken?” Aandacht voor uw voeten is belangrijk, zeker als u diabetes hebt. Op den duur kunt u namelijkte maken krijgen met vervelende gevolgen van diabetes, ook wel complicaties genoemd. Een van de voorkomende complicaties is de diabetische voet.

Oorzaken

Voetafwijkingen bij mensen met diabetes worden veroorzaakt door problemen met de bloedvaten en de zenuwen. Te vaak een te hoge bloedglucose kan op den duur de zenuwen in het lichaam beschadigen. Dit kan leiden tot minder gevoel in uw voeten waardoor u wamte of pijn minder of helemaal niet voelt. Hiedoor is een grotere kans op infecties en zweren omdat u blaren en wondjes nietmeer (goed) opmerkt. Het kan ook zijn dat u pijnscheuten of krampen krijgt in uw benen of voeten.Te vaak een te hoge bloedglucose tast ook de bloedvaten aan. Het bloed kan dan niet meer optimaal door het lichaam stromen. Dit merkt u het eerst aan uw voeten, omdat de voeten het verst verwijderd zijn van het hart. Door een minder goede bloeddoorstroming zijn de voeten vaak koud, rood van kleuren extra gevoelig voor kou en warmte.

Symptomen

De diabetische voet is onder andere te herkennen aan: droge voeten of kloofjes; minder gevoel in de voeten; tintelingen of pijn; wondjes die moeilijk genezen en verkleuringen aan tenen of voeten. Als u er op tijd bij bent en regelmatig laat controleren voorkomt u ernstige infecties, standsafwijkingen van de voet en in het ergste geval zelfs amputatie.